Kręgosłup odpowiedzialny jest za prawidłową postawę ciała i to właśnie na nim ciąży noszenie naszego ciała. Interesujemy się nim najczęściej, gdy jest już za późno, czyli wtedy kiedy zaczynamy odczuwać ból, gdy coś nam strzyka lub gdy nie możemy się schylić. Choć coraz więcej uwagi poświęcamy zdrowemu stylowi życia i ćwiczeniom to nasz kręgosłup nie może się doprosić o chwilę uwagi. A wystarczy kilka drobnych zmian, które odciążą go w tym trudnym zadaniu.

Co niszczy nasz kręgosłup?

Błędów, które popełniamy nie oszczędzając kręgosłupa jest całe mnóstwo. Wydaje nam się, że mamy nieograniczone możliwości w schylaniu się czy podnoszeniu ciężkich przedmiotów. Ale możemy być pewni, że nasz kręgosłup kiedyś się odezwie. Przy podnoszeniu zawsze popełniamy ten sam błąd, pochylamy plecy i z ciężarem w dłoniach podnosimy się. Nie raz z pewnością odczuliśmy mocne strzyknięcie, które unieruchomiło nas w zastanej pozycji. Wtedy jedyny ratunek to gabinet rehabilitacyjny i garść silnych tabletek przeciwbólowych i maści rozgrzewających.

Kobiety nosząc codziennie obcasy również nie oszczędzają kręgosłupa. Pozostaje on w nienaturalnej pozycji. Tak samo jest, gdy spacerujemy z wiecznie pochyloną głową. Zamiast rozciągać mięśnie i prostować kości to my dodatkowo się przykurczamy. Nasze łóżka, które powinny być odpoczynkiem i relaksem dla naszego ciała posiadają źle wyprofilowane materace, zazwyczaj za miękkie. Często po nocy budzimy się niewyspani z bolącymi plecami. Osoby z siedzącym trybem pracy często cały dzień spędzają na niewygodnych krzesłach, a ich jedynym ruchem jest podejście do ksera czy do automatu z kawą. Lista grzechów, które popełniamy względem naszego kręgosłupa, nie ma końca. A przecież bez jego sprawności jakość naszego życia znacznie się pogarsza.

Proste sposoby, by odciążyć kręgosłup

Wspomóc pracę naszego kręgosłupa możemy na różne sposoby. Przede wszystkim musimy się nauczyć, jak go nie przeciążać. Na początek musimy oduczyć się typowego schylania na rzecz zginania nóg. Jeśli chcemy coś podnieść z podłogi podchodzimy do pozycji kucanej i siłą całego ciała chwytamy przedmiot. Nasze plecy będą nam za to wdzięczne. Kobiety muszą też porzucić chodzenie na szpilkach, ale nie zamieniajmy ich na całkiem płaskie obuwie, jak np. materiałowe baletki. Podeszwa musi być grubsza, wyprofilowana, by dbać o prawidłową postawę naszego ciała. W pracy, gdy siedzimy przy komputerze zadbajmy o zakup specjalnych nakładek, które będą utrzymywać nasz kręgosłup w prawidłowej pozycji. Pamiętajmy również o sposobie siedzenia, tak jak nas uczono w szkolnej ławie. Do tego kilka ćwiczeń rozciągających w czasie dnia i od razu poczujemy różnicę.

Zbawieniem dla naszego kręgosłupa z pewnością będą wizyty na basenie. Pływanie bardzo korzystnie wpływa na naszą postawę. Wystarczy już godzina tygodniowo, by wzmocnić mięśnie pleców i brzucha, co odciąży kręgosłup. Woda powoduje także rozluźnienie mięśni, polecane jest pływanie na plecach, które doskonale wpływa na poprawę postawy. Jeśli nie umiemy pływać to możemy zapisać się na ćwiczenia w wodzie – aqua aerobik. Opór wody wzmaga efekty ćwiczeń, jednocześnie dając dużo lepsze efekty. Obok sportu bardzo ważna jest dieta a w pewnym wieku również suplementacja ważnych składników. Zwiększy przyjmowanie wapnia i witaminy D3, które wspomagają prawidłową budowę kości.

Masaże

Kiedy już jest bardzo źle udajemy się na masaże. Pamiętajmy, że masaż kręgosłupa różni się od masażu relaksacyjnego i nie mogą go wykonywać niekompetentne osoby. Nieumiejętnie wykonany masaż może pogłębić ból i uszkodzić trwale kręgosłup. Dlatego do takich zabiegów konieczny jest gabinet rehabilitacyjny, w którym zajmą się nami wykwalifikowani fizjoterapeuci. Znajdą oni przyczynę bólu i będą mogli skutecznie ją wyeliminować. W cięższych przypadkach zaproponują konkretne leczenie. Gabinet rehabilitacyjny warto odwiedzić profilaktycznie, kiedy pojawiają się pierwsze symptomy, że coś niedobrego dzieje się z naszym kręgosłupem. Procesy, które w nim zachodzą łatwiej będzie odwrócić. Lat zaniedbań nie da się ot tak wyleczyć na jednej wizycie, często jest to bardzo długotrwały proces. Dlatego lepiej wcześniej odwiedzić specjalistów, którzy ułożą plan leczenia, pokażą jak ćwiczyć w domu i przepiszą odpowiednie leki.

Gimnastyka

Gabinet rehabilitacyjny możemy odwiedzać tak często, jak tylko chcemy. Ale warto jednocześnie uprawiać profilaktycznie gimnastykę kręgosłupa. Wystarczy wykonywać kilka prostych ćwiczeń w domu lub w trakcie pracy. Możemy również zapisać się aerobik, który za cel ma wzmocnienie mięśni kręgosłupa. Takie ćwiczenia może wykonywać każdy, są to najczęściej bardzo proste powtarzalne zestawy, które później spokojnie można wykonywać w domu. Już po kilku dniach odczujemy dużą różnicę. Oczywiście nie możemy się zrazić po pierwszym dniu, kiedy to nasz kręgosłup na pewno będzie nas pobolewał. Przyzwyczajony do nieprawidłowej postawy będzie się buntował przeciwko prostym plecom. Potem jednak będzie nam wdzięczny za włożony wysiłek a i my odczujemy poprawę.